::: در حال بارگیری لطفا صبر کنید :::

نام کاربري : پسورد : يا عضويت | رمز عبور را فراموش کردم


تعداد بازدید : 14
نویسنده پیام
forum-admin
آفلاین



ارسال‌ها: 397
عضویت: 3 /10 /1393
تشکر کرده: 1
تشکر شده: 4
فلسفه قیام در نماز چیست؟

قیام و ایستادن برای خواندن حمد و سوره،

یکی از مراحل اقامه نماز است. نمازگزار هنگام خواندن نماز از جای برمی خیزد

و با فروتنی، وقار و آرامش، در محضر الهی حاضر می شود.

قیام، آمادگی برای تحرک، فعالیت و رشد و بالندگی است.

قیام، بر پای خاستن و دوری از سکون و خموشی است.

قیام، جهاد علیه هواهای نفسانی و آماده شدن برای توبه و استغفار است.

درباره اسرار و حکمت های «قیام» می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1. قیام،

یعنی ایستادن جسم و روح در مقابل خدا. در این حالت، سر، که بالاترین عضو

بدن است، افتاده و افکنده می شود. پایین آمدن سر، نشانه فروتنی در مقابل

خدا و دوری از تکبر و ریاست طلبی است.(1)

2. همان گونه که می دانیم، همه موجودات به عبادت و تسبیح خداوند مشغولند: «یُسَبِّحُ لِلَّهِ مَا فِی السَّمَاوَاتِ وَمَا فِی الْأَرْضِ.» قیام انسان و خواندن نماز، نوعی هم آوایی است. بنده نیز با این کار، آمادگی خود را برای عبادت الهی نشان می دهد.

3.

قیام نشانه تلاش و فعالیت همیشگی انسان در جبهه رشد و تکامل است. نمازگزار

سستی، رخوت، سکون و بی تحرکی را کنار می گذارد و با شادابی، طراوت و امید

بر پای می خیزد و آماده تلاشی نو می گردد؛ حرکتی برای رسیدن به خدا و کسب

فضایل انسانی.

4. معنای

دیگر قیام، آمادگی نمازگزار برای مبارزه با شیطان و هواهای نفسانی و

مفسدان و ستمگران است. قیام نماد جهاد اکبر و جهاد اصغر است.

5.

قیام تجلی مساوات، برابری و همگونگی است. در نماز، همه یکسان در محضر الهی

قیام می کنند: سیاه و سفید، فقیر و غنی، پیر و جوان، رئیس و مرئوس و بزرگ و

کوچک هیچ یک تفاوتی ندارند.

قیام بیانگر این است که هیچ کس بر

دیگری برتری ندارد؛ همه بنده ناتوان درگاه الهی اند. در قیام، دیوار

تکبرها، منیت ها و خودخواهی ها فرو می ریزد و افراد فقیر و عالی مرتبه، در

کنار افراد معمولی حاضر می شوند و به ادای تکلیف می پردازند.

6.

قیام رعایت احترام، ادب و متانت در پیشگاه آفریدگار تواناست. نمازگزار، به

احترام نام و یاد خدا برمی خیزد و با ادب و فروتنی تمام می ایستد و با

متانت و آرامش به عبادت می پردازد.

7.

قیام در حال نماز برای این است که انسان در پیشگاه خدای متعال بایستد و حق

بندگی او را ادا کند و از خیرات پروردگار بهره مند شود و بداند که در

قیامت نیز در پیشگاه او قیامی خواهد داشت.

حاج میرزا جواد ملکی تبریزی در کتاب گران سنگ خود به نام اسرار الصلاة می فرماید:

و

اما قیام، حقیقت قیام عبارت از ایستادن در پیشگاه پروردگار برای ادای حق

عبودیت و بندگی او و جلب خیرات پروردگاری، و انس گرفتن با او و لذت بردن به

مخاطبات و گفت وگوی با او در کلام، و به مناجات با او در دعا است ... و می

بایست که انسان از اینکه در نماز می بایست بر هر دو پا بایستد، به این

حقیقت پی ببرد که مسلمان باید در مقام خوف و رجا باشد و از پایین افکندن سر

در هنگام نماز، الزام قلب را بر تذلل و خشوع و تواضع و دوری از ریاست طلبی

و خودبزرگ بینی فهم نماید و بداند که در فردای قیامت، او را در پیشگاه ذات

اقدس خود ایستادنی است که چگونگی آن را این ایستادن تعیین می کند، و لذا

سزاوار است که انسان آنچه در توان دارد، در تصحیح قیام نماز خود به کار

گیرد و بداند که تمام پنهانی ها و خاطرات و ضمایرش، نزد حضرت حق مکشوف و

آشکار است، و پروردگار حتی به چیزهایی که خود از آن بی خبر است و در باطن

اوست، آگاه است. و لذا خیلی مراقب باشد که مبادا باطنش مخالف با رضای

پروردگار باشد.

به ناچار در چنین مقام خطیری تواضع و

فروتنی او، لااقل همچون تواضع در محضر سلطانی از سلاطین دنیا خواهد بود.

چگونه کسی که در مقابل حاکمی قرار می گیرد، مراقب تمام حرکات و گفته های

خود می باشد، که مبادا سخنی بر خلاف رضای او بر زبان آورد و یا از معنای

آنچه می گوید، غافل باشد و یا اشارات مخاطبات سلطان را درنیابد، و خدایی که

ملک الملوک و جبارالجبابره است، هرگز نزد مسلمان از بشری مثل خود بی

مقدارتر خواهد بود.(2)

دوشنبه 29 دی 1393 - 17:16
ارسال پیام نقل قول تشکر گزارش



تازه سازي پاسخ ها



برای ارسال پاسخ ابتدا باید لوگین یا ثبت نام کنید.


پرش :
صفحه اصلی | انجمن | ورود | عضویت | خوراک | نقشه | تماس با ما | طراح

این قالب توسط سایت روزیکس طراحی شده است و هر گونه پاک کردن لینک طراح پیگرد قانونی دارد !